Je vindt me ook op

Zorgt Apple voor een onderwijs-revolutie?

Hier kunnen de kiemen liggen voor een revolutie in het onderwijs. Die kiemen hebben hun wortels in de tegencultuur van de jaren '60 en '70

Zorgt Apple voor een onderwijs-revolutie?

Onderwijsrevolutie?
De ‘onderwijsrevolutie’ die Apple hoopt te bewerkstelligen werd afgelopen 19 januari aangekondigd in een indrukwekkende Apple Education Event. ’t Kwam niet helemaal uit de lucht vallen, want het komt rechtstreeks uit de nalatenschap van Steve Jobs. En de kiemen daarvan gaan terug naar de hippiebeweging en tegencultuur van eind jaren ’60 van de vorige eeuw.

iBooks 2 app voor iPad

iBookstore

iBooks Author voor Mac

Jobs gaf in oktober 2010 in een ontmoeting met president Obama ongezouten kritiek op diens beleid; Jobs vond het Amerikaanse onderwijsstelsel ouderwets en de macht van de onderwijsvakbonden te groot.

Scholen zouden tot minstens 6 uur ’s avonds en elf maanden per jaar open moeten zijn. Het was belachelijk, voegde hij hier nog aan toe, dat de inrichting van schoolklassen nog steeds gebaseerd was op leerkrachten die voor een schoolbord voor in de klas staan waar schoolboeken worden gebruikt. Alle schoolboeken, leermaterialen en tests zouden digitaal en interactief moeten zijn, aangepast aan iedere afzonderlijke leerling en met directe feedback. [1]

Op 24 februari 2011 was Rupert Murdoch op bezoek bij Steve Jobs, en tijdens het eten ging het vooral over onderwijs, en over de vraag in hoeverre technologie het onderwijs zou kunnen veranderen:

Jobs was het met Murdoch eens dat de handel in leerboeken weggevaagd zou worden door digitale onderwijsmaterialen. Jobs had zelfs al zijn oog laten vallen op de schoolboekenuitgeverij als de volgende bedrijfstak die hij wilde transformeren. Volgens hem was deze industrie van $ 8 miljard per jaar alleen al in de VS rijp voor de digitale sloop. […] Hij had het plan om goede schoolboekenauteurs digitale versies van schoolboeken te laten schrijven en die mee te geven als functie aan de iPad. Bovendien hield hij met grote schoolboekenuitgevers, zoals Pearson Education, bijeenkomsten over een partnerschap met Apple. “Het proces waarbij staten schoolboeken moeten certificeren, is slecht,” vond hij. “Maar als we de leerboeken gratis maken en ze komen met de iPad mee, dan hoeven ze niet gecertificeerd te worden. De bezuinigingen op het niveau van de staten gaan nog tien jaar duren, en wij bieden ze een gelegenheid om het hele proces te omzeilen en geld te besparen.” [2]

Vanuit de ‘tegencultuur’

Op High School maakte Jobs kennis met het werk van Steward Brand die vanaf 1968 The Whole Earth Catalog uitgaf. Op het omslag van de eerste druk stond de beroemde foto van de aarde gezien vanuit de ruimte. De ondertitel luidde: access to tools. Binnen de tegencultuur – de meeste generatiegenoten minachtten computers als belichaming van gecentraliseerde macht – was dit juist een tegengeluid: dat technologie je vriend kon zijn, want

een rijk van innerlijke, persoonlijke macht is in ontwikkeling – macht van het individu om zijn eigen onderwijs te regisseren, zijn eigen inspiratie te vinden, zijn eigen omgeving te scheppen en zijn avontuur te delen met wie er ook maar belangstelling voor heeft. [3]

De technologie die daarbij kon helpen werd omarmd door The Whole Earth Catalog en Jobs werd een fan. Hij was onder de indruk van de versie  van 1971, The Last Whole Earth Catalog, met op de achterkant de (vooral in 2005) beroemd geworden woorden Stay Hungry, Stay Foolish [4]. En Steward Brand bewonderde Jobs

als een van de zuiverste belichamingen van de samensmelting van culturen die door de catalogus zo verheerlijkt werd. ‘Steve staat precies op dat kruispunt van tegencultuur en technologie’, zei hij. ‘Hij heeft dat besef van gereedschappen voor menselijk gebruik. [5]

En in de woorden van de muzikant Bono:

De mensen die de 21e eeuw uitvonden, waren wiet rokende, op sandalen lopende hippies aan de Amerikaanse westkust, zoals Steve, omdat zij anders tegen zaken aankeken. [6]

Het is deze achtergrond die maakt dat de Apple Event van 19 januari 2012 ‘afkomstig van de nalatenschap van Steve Jobs’ genoemd kan worden.

Hieronder vind je enkele video-fragmenten [7]:

  • 1. samenvattende beelden: de impact van iBooks;
  • 2. Reviews, toetsen in cursusboeken: prachtig ontworpen interactiviteit;
  • 3. Wat ik zelf indrukwekkend vind: een revolutionaire manier van aantekeningen maken en later gebruiken;
  • 4. iBooks Author: hoe niet alleen professionele schrijvers en uitgevers prachtige interactieve cursusboeken kunnen maken, maar ook docenten;
  • 5. hoe je een iBook, op een Mac gemaakt met iBooks Author, publiceert naar iPad

The ability to engage students is key to be a good teacher

1. de impact van iBooks

The bottom line is: immediate feedback

2. Reviews, toetsen in cursusboeken

Highlighting and notetaking: your finger is always ready as a highlighter

 3. Aantekeningen maken

What does it take to create these books?

4. iBooks Author

And… there you go… we have our book on the iPad

5. Publiceren van iBook naar iPad

(Onmiddellijk is er een discussie op gang gekomen waarin het draait om de vraag of, en in hoeverre, het toegestaan is dat auteurs hun iBooks slechts via de iBookstore mogen verkopen (gratis weggeven mag wel buiten de iBookstore om). Op die discussie ga ik hier niet in; een beeld van de kwestie vanuit Apple’s perspectief vind je hier: iBooks Author from Apple’s perspective →)

Verwijzingen

[1] Isaacson, W. (2011). Steve Jobs. De biografie. Houten, Antwerpen: Unieboek | Het Spectrum. p. 649

[2] Ibid., p. 609

[3] Ibid., pp. 83-84

[4] Ibid., pp. 83-84

Met de woorden Stay Hungry. Stay Foolish besloot Steve Jobs zijn beroemde toespraak (12 juni 2005) tot de net afgestudeerde studenten van Stanford University, zie bijvoorbeeld de blogpost Instructie nieuwe studenten: gebruik Steve Jobs’ toespraakje

[5] Isaacson, W. (2011). Steve Jobs. De biografie. Houten, Antwerpen: Unieboek | Het Spectrum. p. 84

[6] Ibid., p. 83

[7] De videofragmenten zijn gedeelten uit de video van de Apple event van 19 januari. De complete video vind je hier: Apple Education Event →

Je kan naar dit artikel verwijzen op sociale netwerken:
About Author

Rob le PairDocent - onderzoeker Radboud Universiteit Nijmegen; favoriete thema's op deze site: Persuasive communication, Eindhoven-Philipsdorp, WordPress-design, gebruik van sociale media, running experiences, gardening.View all posts by Rob le Pair →

Leave a Reply