Slecht taalgebruik, is het gecontroleerd? Door wie?

[color_box title=”Waar komt dit vandaan?” variation=”slate_grey”]Bij het lezen van een aantal webteksten van een serieuze website (studie.nl) stuitte ik op tenenkrommend slecht taalgebruik.

De onderstaande voorbeelden geef ik niet omdat ik zo graag de rode pen wil hanteren; de voorbeelden zijn helaas een willekeurige greep uit een veel groter aantal gevallen; dus als het me om die rode pen te doen was zou ik er veel te veel werk aan gehad hebben.

Het gaat me meer om de vraag:
[arrow_list]

  • Hoe komen deze teksten tot stand?
  • Wie levert de teksten?
  • Wie heeft die teksten geredigeerd?
  • Zijn ze gecontroleerd, zo ja, door wie?
  • En hoe storend is het eigenlijk dat het wemelt van dit soort constructies?

[/arrow_list][/color_box]

[divider_padding]

Aan het einde van dit bericht wordt een tipje van de sluier opgelicht: het heeft er alle schijn van dat de firma Media Village B.V., handelaar in domeinnamen, verantwoordelijk is voor de samenstelling en inhoud van de informatie. Eerst maar even kijken naar een greep uit die informatie…

Design Academy Eindhoven (foto 11 sept. 2010)

[divider_padding]
[one_half]
[fancy_header]Wat  staat er zoal…[/fancy_header]
[/one_half]

[one_half_last]
[fancy_header]Commentaar[/fancy_header]
[/one_half_last]
[one_half]
[warning_box]Het ontwikkelen van ideeën staat centraal en hier word dan ook veel aandacht aan besteed, vele afgestudeerden hebben dan ook producten op de markt gebracht die ze tijdens hun studie ontwierpen. De studenten aan de academie worden zo opgeleid dat ze heel vrij leren denken en ontwikkelen, met in het achterhoofd dat de ze aan de eisen van de samenleving moeten denken.[…]

De opleidingen die de Design Academy Eindhoven aanbied worden gegeven op een heel andere methoden dan […]
op de door jouw gekozen afstudeerrichting. […]

In het eerste jaar houd je je echt alleen met vormgeving, terwijl […]
[/warning_box][/one_half]

[one_half_last]
[arrow_list]

  • hier word
  • […] dat ze heel vrij leren denken en ontwikkelen, […]: wat leren ze ontwikkelen?
  • […] dan ook […] suggereert een rechtstreeks gevolg van het voorafgaande; dat voorafgaande zou dan beter ‘ontwerpen van producten’ kunnen zijn dan ‘ontwikkelen van ideeën’
  • met in het achterhoofd dat […]: markering voor tegenstelling ontbreekt, bijv.: maar wel met in het achterhoofd dat […]
  • […] dat de ze
  • aanbied
  • op een heel andere methoden dan
  • door jouw gekozen
  • houd je je […]: + bezig

[/arrow_list][/one_half_last]
Bron: beschrijving van Design Academy Eindhoven [1]

[divider_padding]

[one_half]
[warning_box]Journalistiek kan je omschrijven als het beroepsmatig verzamelen van meestal nieuwe of actuele gegevens, deze gegevens bewerken en die worden dan gepubliceerd voor het publiek. Dit publiek kan verschillen uit een algemeen publiek of een bepaalde doelgroep.

Het gaat om gegevens die van algemeen belang zijn, vooral onderwerpen zoals de economie, politiek en veiligheid worden gevolgd.

Objectief, zo neutraal mogelijk of subjectief waar de schrijver duidelijk een eigen mening vormt.

[…] moet je een uitstekend taalgevoel hebben en een uitgebreide kennis en ontwikkeling voor wat er in de maatschappij gebeurt.

[…] als je HAVO hebt afgerond met een voorkeur van twee vreemde talen
[…] Als laatste is de opleiding mogelijk wanneer je […]

[/warning_box][/one_half]

[one_half_last]
[arrow_list]

  • de opsomming “verzamelen […], bewerken […], publiceren […]” is in een kromme constructie gegoten
  • […] kan verschillen uit
  • vooral onderwerpen [van algemeen belang] worden gevolgd; maar direct hiervóór werd gemeld dat het ook kon gaan om een bepaalde doelgroep
  • […] een eigen mening vormt: in plaats van ‘vormen’ liever uiten, ventileren’
  • kennis en ontwikkeling voor […]
    • [gevoel (ontbreekt)] voor
    • kennis van
    • ontwikkeling voor; een goed ontwikkeld gevoel voor?
  • ‘voorkeur van twee vreemde talen’ komt twee keer voor
  • Als laatste …

[/arrow_list][/one_half_last]
Bron: beschrijving van Journalistiek [2]

[one_half]
[warning_box]

Het domein waar de TU/e zicht op richt is het volgende:[…] De Technische universiteit Eindhoven stelt het opleiden van ingenieurs, welke beschikken over […]

[/warning_box][/one_half]

[one_half_last]
[arrow_list]

  • ‘zicht’ staat er echt
  • welke

[/arrow_list][/one_half_last]
Bron: beschrijving Technische Universiteit Eindhoven [3]
[divider_padding]

[one_half]
[warning_box]Competentie gericht onderwijs
[…]
Competentiegericht leren

[…] in situaties geplaatst welke de dagelijkse realiteit […] benaderen

Fulltime is een Engelse term welke ‘voltijd’ betekent.
[/warning_box][/one_half]

[one_half_last]

Nota bene in het woordenboek:[arrow_list]

  • woorden aaneen of los; op zichzelf niet zo erg, wel storend inconsequent
  • moet ‘welke’ hier een formelere stijl zijn dan de voor het overige nogal informele stijl?

[/arrow_list][/one_half_last]

Bron: C – Woordenboek [4], F – Woordenboek [5]

[one_half]
[warning_box]Excel
[…] een spreadsheet kan worden beschouwt als een rekenblad, […]
Te denken hierbij valt aan het optellen van het aantal leerlingen in een klas, of […] de gemiddelde leeftijd […] te bepalen.

[/warning_box][/one_half]

[one_half_last]
[arrow_list]

  • beschouwt
  • het laatste ‘te’ moet weg

[/arrow_list][/one_half_last]

Bron: E – woordenboek [6]

[one_half]
[warning_box]
Fotografie
Fotografie is het vervaardigen van een afbeelding met behulp van een camera. Het maken van een goede afbeelding is een kunst op zich. Het hebben van kennis van de camera en goed inzicht is dan ook zeker een vereiste.

[/warning_box][/one_half]

[one_half_last]
[arrow_list]

  • welke doelgroep heeft studie.nl eigenlijk voor ogen?
  • vanuit teksten van opleidingen wordt niet bij bepaalde woorden verwezen naar het woordenboek
  • wat is de functie van het woordenboek?

[/arrow_list][/one_half_last]

Bron: F – woordenboek [5]

[divider]

Aan het begin stelde ik de vraag:
[arrow_list]

  • Hoe komen deze teksten tot stand?
  • Een tipje van de sluier wordt opgelicht op de pagina ‘Contact’; daar wordt aan scholen en opleidingen de kans gegeven om beschrijvingen aan te leveren, of om correcties of aanvullingen op bestaande teksten in te sturen.

    Maar ook wordt de gelegenheid geboden om tegen betaling teksten te schrijven:

    Daarnaast is het ook mogelijk om voor studie.nl teksten te schrijven tegen een vergoeding, ideaal voor mensen die het fijn vinden geheel zelfstandig te werken en hun eigen agenda in te delen. [7]

    Wie is hier de doelgroep? Aan wie wordt gedacht bij ‘mensen die het fijn vinden geheel zelfstandig te werken en hun eigen agenda in te delen’?

  • Wie levert de teksten?
    De vluchtige foutenanalyse geeft de indruk dat de teksten die door scholen en opleidingen worden aangeleverd opnieuw worden geredigeerd. Het is immers niet voor te stellen dat veel verschillende onderwijsinstellingen teksten aanleveren van zo’n slechte kwaliteit.
  • Wie heeft die teksten geredigeerd?
    Misschien één of meer ‘mensen die het fijn vinden geheel zelfstandig te werken’? Vermoedelijk werken ze dan zo zelfstandig dat ze ook geen last hebben van redacteuren die hen op de vingers kijken en op fouten wijzen.
    Wat is de rol van Media Village B.V. daarbij? Dit internetbedrijf is de contact-instantie. Met hen kan contact worden opgenomen om ‘tekstschrijver’ te worden. Maar op hun website worden we niet veel wijzer. Dit bureau schetst concepten en werkt die uit:

    Media Village is een internetbureau dat zich richt op de ontwikkeling van internetconcepten. [8]

    Waarschijnlijk heeft Media Village zich meer met de lucratieve handel in domeinnamen beziggehouden dan met een redactioneel toezicht op de teksten die in zo’n domein een plaats krijgen:

    Bouwmeester startte in 1997 met het registreren van domeinnamen. Hij werkte toen als websitebouwer. “In 2004 ben ik me meer gaan richten op eigen projecten.” Samen met een compagnon begon hij Media Village. Het internetbedrijf registreert en verkoopt domeinnamen, maar bouwt ook eigen websites. “We hebben grote plannen met Studie.nl.”[9]

    En:
    De afgelopen jaren heeft Media Village hoofdzakelijk geïnvesteerd in het verzamelen van generieke domeinnamen en het schetsen van concepten. Nu richten wij ons voornamelijk op de verdere uitwerking van die concepten. Dit zal resulteren in vele tientallen nieuwe websites. [8]

    Eén van die ‘nieuwe websites’ lijkt studie.nl te zijn. In de voettekst van elke pagina van studie.nl staat Studie.nl is onderdeel van Media Village B.V.” En in de disclaimer lezen we:

    De door Studie.nl aangeboden informatie is slechts informerend van aard. De ontwikkeling en samenstelling van deze website is uitgevoerd met grote zorgvuldigheid. [10]

[/arrow_list]

[fancy_header]Conclusie[/fancy_header]
Als je het redigeren van teksten overlaat aan zogenaamde tekstschrijvers die niet gehinderd worden door een deskundige redactie en in dienst zijn van een internetbureau dat geen belang of interesse lijkt te hebben in de kwaliteit van het eindproduct, kunnen belabberde teksten het resultaat zijn.

Of dat schadelijk is voor de eigen organisatie en haar reputatie weet ik niet. Maar als ik verantwoordelijk zou zijn voor de externe communicatie van bijvoorbeeld de Design Academy Eindhoven, dan zou ik het risico niet nemen.

Verwijzingen

[1] studie.nl – Design Academy Eindhoven

[2] studie.nl – Journalistiek

[3] studie.nl – Technische Universiteit Eindhoven

[4] studie.nl – C – Woordenboek

[5] studie.nl – F – Woordenboek

[6] studie.nl – E – Woordenboek

[7] studie.nl – Contact

[8] Media Village B.V.

[9] Sprout – Domeinhandel is lucratief

[10] studie.nl – Disclaimer
[divider]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *