Je vindt me ook op

Leven in Media

teaser

Leven in Media

De visie van Marc Deuze (communicatiecongres, 12 november 2009, Bussum).

leven_in_media

  • Wat is leven in media?
  • Wat zijn de gevolgen van leven in media?
  • Wat is de toekomst van organisaties?
  • Wat is de toekomst van het communicatieberoep?

Onderstaande samenvatting is afkomstig van het artikel
Deuze, M. (2008). Leven In Media.
Bijdrage voor: “Omzien naar de Toekomst: Jaarboek ICT en Samenleving 2008|09“, onder redactie van Valerie Frissen en Jop Esmeijer. Uitgave: Media Update Vakpublicaties, pp.67-84.
Geraadpleegd op 19 november 2009 op http://bit.ly/21ulED

Het is inmiddels bijna een cliché: we leven een digitaal leven, ondergedompeld in media, zijn altijd en overal bereikbaar. Ons mediagebruik – en vooral dat van jongeren – schuift langzaam maar zeker op naar apparaten en functies, die met elkaar gemeen hebben dat ze draagbaar, draadloos, convergent en genetwerkt zijn: het beste voorbeeld daarvan is wel de eigentijdse mobiele telefoon, waarbij activiteiten als bellen, mailen, chatten, websurfen, fotograferen, televisiekijken en (alleen of samen met anderen) spelletjes spelen volledig doorelkaar heen lopen. Het leven is vergeven van al dan niet nieuwe media, welke media steeds dieper doordringen in ons bestaan, varierend van de apparaten die we elke dag gebruiken, via de wijze waarop we communiceren en alledaagse beslissingen nemen, tot aan de manier waarop we de wereld om ons heen zien en begrijpen. We leven met andere woorden niet meer met media, maar in media.
(Bron: Indiana University: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/3776?show=full)[1]
View more presentations from Mark Deuze.
Je kan naar dit artikel verwijzen op sociale netwerken:
About Author

Rob le PairDocent - onderzoeker Radboud Universiteit Nijmegen; favoriete thema's op deze site: Persuasive communication, Eindhoven-Philipsdorp, WordPress-design, gebruik van sociale media, running experiences, gardening.View all posts by Rob le Pair →

Leave a Reply