Een interactieve advertentie?

Een interactieve advertentie, kort voor de WK voetbal in Zuid-Afrika

[fancy_box]

In mei 2010 liet Coca-Cola een reusachtig billboard van 16 meter lang plaatsen in een metro-station in São Paulo.

[one_third]


[/one_third]

[one_third]

[/one_third]

[one_third_last]

[/one_third_last]
In eerste instantie dacht ik: “geniaal bedacht, schitterende interactieve advertentie…”

Maar ik vraag me nu af: is dat wel ‘de’ advertentie?

Voor update, zie Advertising: kiezers die meedeinen met de waan van de dag[/fancy_box]

Je kunt drie niveau’s onderscheiden:
Wat is de advertentie?

[arrow_list]

  • De advertentie is de billboard, gemonteerd op panelen over een lengte van 16 meter; het is die advertentie die een bepaald effect genereert; dat effect dat de advertentie teweegbrengt is gefilmd; het filmpje staat hieronder
  • Ontstaat de advertentie feitelijk pas door er langs te lopen? Is wat er dan tot leven komt en te zien is op de billboard de advertentie?
    In dat geval hangt er dus niet een advertentie in dat metro-station, maar ontstaat er pas een advertentie wanneer één of meer figuranten de advertentie telkens opnieuw construeren.
  • Of is de advertentie niet de billboard (al of niet in interactie met voorbijgangers) maar onderstaand filmpje?
    in dat geval is die billboard een bouwsteen voor de advertentie, net zoals de voorbijgangers dat zijn.

[/arrow_list]

[youtube url=”http://www.youtube.com/watch?v=hNQU6Aa15jM”]

(reacties welkom…)
[divider]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *