Een bedrijf die ook zo levert

Gezien in de toiletruimte van het Jaarbeursgebouw in Utrecht

Reclame voor een management adviesbureau, in luxe uitvoering, gemaakt in twee varianten. Temidden van een ‘tagwolk’ vol management kretologie roept een mannetje door een megafoon:

  • zoekt u bedrijven die ook zo
    leveren? Kom dan langs bij…“; in de andere uitvoering roept dat mannetje:
  • zoekt u een bedrijf die ook zo
    levert? Kom dan langs bij…

Zou de eerste ook de eerste variant zijn geweest? En zou bij nader inzien de tweede nodig zijn geweest, omdat het overtuigender is te suggereren dat je voor kwesties als ‘betrouwbare simulatie’, ‘toonaangevende leverancier’, ‘flexibel’. ‘effectieve data-uitwisseling’ en ‘complexe bewerkingen’ bij één bedrijf moet zijn, en je niet meerdere bedrijven zoekt?

Een goedkope, snelle aanpassing om er enkelvoud van te maken is natuurlijk: onderwerp in enkelvoud, dan ook persoonsvorm in enkelvoud. Het inzicht dat ook het betrekkelijk voornaamwoord nog aangepast moest worden vergde natuurlijk een onredelijk diepgaande analyse van de structuur van de zin …


Hoeveel vertrouwen heb je nog als je versie 2 gelezen hebt? Of doet zo’n fout er niet toe?

En is het erger wanneer een bureau dat claimt een bedrijf te zijn dat “uw online folder op een professionele manier voor u op internet zet”, zo’n fout maakt?

bron: http://www.online-folder.nl/voorbeeld/

(schermafbeelding van een pagina van Online-folder.nl)

Je kan naar dit artikel verwijzen op sociale netwerken:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *